De laatste ronde van het NK is op 1 oktober verreden op de baan waar Max Verstappen een groot deel van zijn opleiding heeft gehad. Het zou een weekeinde worden waarin Tom veel zou leren.
De weersomstandigheden spelen soms een rol, waardoor het lastig is om een juiste afstelling te vinden voor de races. Die omstandigheden zijn voor iedereen gelijk, maar de ene coureur heeft er meer moeite mee dan de ander. Tom had er geen last van.
De vrijdag was een droge en warme dag. Eigenlijk konden Tom en zijn monteur alles doen om een goede afstelling te vinden. Hoe anders was het op zaterdag. Nat, natter, natst. Er viel veel water. Tom wist vanaf de eerste training veel snellere tijden te realiseren dan zijn directe concurrenten in het kampioenschap. Net voor de laatste training stopte de regenval en begon de baan op te drogen.
Er moesten keuzes gemaakt worden met welke afstelling en bandenspanning Tom de baan op zou gaan. In de tweede ronde vond Tom de perfecte aansluiting voor een slipstream. Helaas maakte hij een klein foutje waardoor het gat tussen hem en zijn voorganger net te groot werd. Daardoor eindigde hij op een negende plaats op 0,2 seconde van de nummer 3. Een duur foutje, maar voor de zondag stonden er nog drie races op het programma.
Er stond bij deze laatste NK wedstrijd nog iets extra’s op het spel en dat was een positie hoog in het algemeen klassement. Tom had een kleine voorsprong op de nummer 3 en handhaven was zijn doel. Vanaf de start van race 1 deed Tom wat hij het hele jaar al goed deed: snelheid maken en inhalen waar het kon. Uiteindelijk wist hij direct achter zijn naaste belager te finishen waardoor Tom alles nog in eigen hand had.
De tweede race had Tom een bliksemstart en vond hij zichzelf terug op plek 3. Zijn naaste belager viel door een race-incident terug en de wereld zag er geheel anders uit. In plaats van 1 positie achter lag Tom ineens 10 plekken voor. Voor hem maakte de nummer 2 een actie en Tom wilde mee glippen, maar daarbij werd hij geraakt. Beiden vielen terug tot ver in het achterveld en Tom moest aan een inhaalrace beginnen. Hij maakte nog een aantal plaatsen goed tot weer vlak achter zijn naaste belager maar in de laatste bocht zat Tom weer in een incident en uiteindelijk eindigde hij acht plekken lager.
De laatste race zou beslissend worden. Tom moest die plekken weer goed maken en deed zijn uiterste best. Continue was hij in gevecht en uiteindelijk maakte hij plaatsen goed maar niet genoeg. Nog niet eerder was Tom zo teleurgesteld.
Het raceseizoen is voor Tom geëindigd als derde in het algemeen klassement NK 2-Takt. Een prestatie waar we vooraf voor hadden getekend. Het heeft een paar dagen geduurd voordat ook Tom een goed gevoel kreeg over zijn prestatie. Hij heeft dit seizoen op het podium gestaan, pole positions gehaald en snelste rondetijden gereden. Niet alleen zijn snelheid is opgevallen, maar ook zijn ongelofelijke gedrevenheid naar het hoogst haalbare.
De komende maanden staan in het teken van veel trainen en plannen maken voor volgend jaar. Wat wordt de doelstelling en hoe gaat het team rondom Tom hem helpen daar invulling aan te geven.
Met dank aan Kuijer Racing en Sebastian Buurma voor de ondersteuning, en http://www.kartphoto.com/ voor de foto’s.
You must be logged in to post a comment.