De tweede ronde van het NK Chrono 2-takt vond plaats in het Paasweekeinde. We waren vrijdag al op tijd in Veldhoven aangezien er een flinke drukte verwacht werd. Hoewel de tent van Kuijer Racing al stond, was er nog genoeg te doen, voordat Tom kon beginnen met trainen.
Nog voordat Tom serieus kon gaan werken aan de afstelling voerde hij eerst een shakedown uit met het nieuwe chassis, om het goede gevoel weer te krijgen met de kart. Verder moest er nog een motor worden ingereden, om uiteindelijk te kunnen kiezen met welke motor hij de wedstrijddag op zondag zou ingaan.
Na de middag werd er getraind conform een programma. Dat betekende dat er 4 sessies waren om een afstelling te vinden en dat lukte zonder al te veel problemen. In elke sessie behoorde Tom tot de snelste rijders en als dat ergens even niet zo was, was dat prima te herleiden naar de uitgevoerde veranderingen. We gingen met een goed gevoel naar het hotel om op zaterdag verder te kunnen gaan.
De eerste training op zaterdag was nat. Op zich ging het wel lekker en omdat er ook nog wat regen was voorspeld voor zondag, namen we deze training zeer serieus. Vervolgens nog enkele trainingen op een opdrogende baan, die alle keren reden gaven voor optimisme.
Daarna was het wachten op de rijdersbriefing en de kwalificatie. Voor een kwalificatie (of wedstrijd) gaat een hek open en ga je het zogenaamde parc fermé in. Eenmaal binnen mag je niet meer sleutelen. Normaal wordt een motor nog even warmgedraaid, voordat de spullen worden gepakt en de gang met de kart op de kar naar het hek wordt gemaakt.
Er gebeurde echter iets vreemds: de motor sloeg steeds af. Na wat gepuzzel werd het probleem nog niet gevonden. Tom koos in overleg met zijn monteur er voor om toch naar binnen te gaan en te zien waar tijdens de kwalificatie het schip zou stranden.
Tijdens het rijden had Tom wel last van een haperende motor, maar wist hij toch een keurige 5de plaats te noteren.
Voor het circuit De Landsard is een oneven plek beter dan een even plek omdat je dan eenvoudiger door de eerste bocht kan komen in het gedrang. Na de problemen voor en tijdens de kwalificatie werd er naar het probleem gezocht. Uiteindelijk bleek de startknop de boosdoener. Deze stond te klapperen, waardoor de voeding naar het motormanagement werd onderbroken. De knop werd vervangen en de kart voorbereid voor de wedstrijddag.
De wedstrijddag startte met een opwarmtraining en het was wederom nat. Toch lekker kunnen rijden om even te voelen of alles weer naar behoren werkte. De eerste race was nog steeds op een natte baan en Tom had een redelijke start. In de eerste ronde verloor hij een paar plekken aangezien hij werd aangetikt, maar uiteindelijk wist hij met een paar goede acties toch weer terug op de vijfde plaats te eindigen.
In race 2 ging het helaas niet zoals gehoopt. Tom had een goede start en wist een plekje te klimmen. Hij begon het gat met de kop kleiner te maken totdat het hele publiek kon zien dat het tempo van zijn kart wegviel. Tom stak zijn hand op om achterblijvers te waarschuwen dat hij een technisch probleem had. Het vermogen van de motor was uitgevallen. In een traag tempo wist hij net de pitsstraat te bereiken en na 10 van de 19 ronden zat zijn race erop.
Het bleek dat een kapotte zuigerveer de boosdoener was die, naar later bleek, aardig wat schade heeft aangericht. Voor de laatste race werd de reservemotor erop gezet en Tom moest vanaf plaats 17 starten. Dat inhalen en tempo rijden hem ligt, bleek wel doordat hij in 3 ronden opklom van 17 naar 8 en uiteindelijk nog op een zesde plaats wist te finishen. Met lange tijd ook de snelste rondetijd. Die moest hij aan een tegenstander laten met 0,001 seconde verschil.
Het kampioenschap is nu twee ronden ver en twee keer heeft een technisch probleem Tom zijn klassement verpest. Aan de snelheid ligt het niet want Tom behoort tot de snelsten, maar wordt door de techniek tot inhaalraces gedwongen.
De volgende wedstrijd is in het weekeinde van 20 en 21 mei. Als hij het pechduiveltje kan afschudden, liggen er mooie races in het verschiet.
Met dank aan Kuijer Racing en Michael Melis van Kartphoto.
You must be logged in to post a comment.