Hard werken zonder beloning in Hahn

De tweede wedstrijd van het Chrono NK 2-Takt vond plaats op de Hunsrückring in Hahn (D). Een baan waar Tom slechts 1 keer eerder had gereden; 2 jaar geleden. Omdat de reis lang zou zijn, werd die donderdag al ondernomen om vrijdag de gehele dag de voorbereiding te kunnen doen.IMG_7319

De Huhnsrückring is een mooie baan met hele snelle bochten. Dat is wel zwaar, maar door regelmatig te fitnessen leverde dat voor Tom geen problemen op. Er stonden op de vrijdag 6 trainingen van een kwartier op het programma om te wennen en de kart af te stellen. Na twee sessies was de tijd rijp voor nieuwe banden.

Later bleek dat dit geen beste set was. De afstelling leverde continue hoofdbrekens op. Het gat met de snelsten was te groot. De datarecorder werkte niet en een reserve-exemplaar was niet voorhanden. Het grote verschil in tijd kon niet alleen aan Tom liggen.

160410ChronoHahn0077

Een echte oorzaak werd helaas niet gevonden. De zaterdag kende nog vier vrije trainingen en een andere nieuwe set liet zien dat het gat naar de top met 0,6 seconden werd gedicht.

Het was niet duidelijk wat we van de kwalificatie moesten verwachten. Uiteindelijk werd Tom 12de met slechts 2 tienden achterstand op de nummer 5. Dat was veel beter dan alle voorgaande trainingen dus waren we niet ontevreden. Het doel voor de zondag was om zoveel mogelijk mee te strijden en race-ervaring op te doen.

IMG_7170

De eerste wedstrijd kende Tom een goede start, maar in de tweede ronde kreeg hij een duwtje en viel terug. Daarna kon hij een ongeluk niet ontwijken. Een achtervolging leverde nog 2 plekken op.

De tweede race had Tom weer een prima start en hij wist een plekje te winnen. In de derde race waren de rondetijden iets beter maar plaatsen leverde dat helaas niet op. De klasseringen dit weekeinde waren teleurstellend.

160410ChronoHahn0418

Maar lichtpunten waren er zeker ook. Tom heeft het hele weekeinde, ondanks alle tegenslagen, hard gewerkt met zijn monteur en de andere teamleden om de oorzaken van de problemen het hoofd te bieden. In de races zat Tom er bij elke start direct goed bij en kan hij zich steeds beter in het strijdgewoel handhaven. Ook bij het inhalen heeft hij steeds minder tijd en ruimte nodig om een tegenstander te verschalken. We nemen deze ervaringen mee naar de volgende race in Veldhoven.

Met dank aan Montfoort Motorsports, monteur Robin van Bemmel  en Michael Melis van Kartphoto.